EVAS RUM

Köttfärspiroger

Äntligen har jag hittat receptet på köttfärspirogerna som mamma alltid gjorde. Dessa är ljuvligt goda och brukar försvinna i ett nafs. Jag vet inte varifrån hon fått receptet, det är handskrivet på ett papper men inte med mammas handstil eller någon handstil jag känner igen. 

Köttfärspiroger
ca. 30 st

1 paket jäst
½ liter mjölk
½ liter smält smör
vetemjöl (efter hur degen känns)

Degen får jäsa till dubbel storlek.

Fyllning:
5 hg köttfärs
2 kaffekoppar risgryn (kokas i vatten)
3 ägg (kokas och hackas)
3 lökar (hackas)
2 dl grädde
2 stbulongtärningar
salt, vitpeppar, kryddpeppar

Lök och köttfärs brynes, var för sig.
Allt blandas.
KAvla ut degen.
Använd tex ett fat för att ta ut formen.
Lägg på fyllning och kläm ihop kanterna.
Låt pirogerna jäsa en stund och pensla sedan på vispat ägg.

Ugn: 300°C
Grädda ca 7-8 min

Smält smör penslas på efter gräddning.
Ätes varma.
Går bra att frysas. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: