EVAS RUM

Söndag

Teatern igår var mycket trevlig, lite lång 3 timmar och 10 minuter, men Erik Kiviniemi är en helt briljant skådespelare så det gjorde inte så mycket. Även de tre övriga skådespelarna Catherine Parment, Jennie Silfverhjelm och Martin Sundbom gjorde mycket bra rolltolkningar.
Norrbottensteatern gör en stor förlust när Erik flyttar tillbaka till Vasa, Finland.

Jag hade lite svårt att somna igår och började fundera på vad jag gillar och ogillar. Har ingen aning om varför just dem tankarna dök upp men i vilket fall som helst så kom jag fram till att jag är mycket specifik i det jag famför allt gillar. image534
Till exempel ska det vara mörkt öl som Leffes, Falcon Ale, Newcastle och inte blaskigt och ljust. Det jag dricker ska smaka något. Eller en tjärig Laphroag (singel malt), smakar som en nytjärad båt som min bror skulle säga. Röda viner som Marqués de Griñon gjord på tempranillodruvan eller Finca Flichman gjord på syrahdruvan är ljuvliga.

Min favoritbok och film är Choklad. Boken är skriven av Joanne Harris och tillhör inte de större litterära verken men när jag läste den första gången kunde jag känna smaken och doften av alla praliner Vianne tillverkade. Det var så sensuellt och oslagbart. Boken har jag läst ett antal gånger och filmen är nästan söndertittad.
 image535En annan fullträff vad gäller böcker är Arto Paasilinnas "Den ljuva giftkokerskan" . Det är en vaimage536ss och rolig samhällssatir full med underfundigheter. Den handlar om Linnéa Ravaska en 77-årig änka som bor i en liten röd stuga i skogen. Varje månad lagom till pensionen kommer hennes kriminella suput till fosterson med sina lika kriminella polare från stan för att lägga beslag på hennes pengar. Till slut får hon nog och bestämmer sig för att göra något åt saken, hon kokar ett gift....
När jag väl började läsa boken kunde jag inte lägga den ifrån mig utan var tvungen att läsa den från pärm till pärm. Jag har sedan skickat runt boken bland släkt och vänner och ingen har blivit besviken på den.
Jag har även läst andra böcker av Paasilinna men ingen har varit lika bra som den här. 

Det finns mycket mera som jag specifikt gillar så fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: EVA

Jag älskar också "Chocolate" !!! Har sett den hur många gånger som helst och boken är välläst ! Har läst alla hennes andra böcker också...och de är bra, men inte som den här !
Måste läsa Paasilinnas också...har läst en och den var bra, men vill alltid ha nya tips !
***
Ha en fin start på veckan !
KRAAAM EVA

2008-04-20 @ 23:03:02
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Suänna

Heej! Tusen tack för receptet. Ska ta och prova de någon dag här framöver :)
Tack igen.. /Sanna

2008-04-21 @ 17:01:28
URL: http://www.kjellbertil.blogg.se
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Har också hört att han gör en bra insats!
Visst är chocolate en av favoriterna.

Hälsningar Maud

2008-05-12 @ 14:32:10
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej Eva!
Kul att se dig här! Det var inte igår vi sågs! Skulle vara skoj att få lite kontakt med dig igen!

Kramar
Åsa

2008-05-28 @ 20:39:36
URL: http://asalindgren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: