Holey Moley2007-08-11 -- 08-19

2008-08-11
Kom precis hem från min syster och surströmmingspartajet, mums.

Och tänkte visa vad jag åstadkommit medan vi satt och pratade efter maten. Jag ville ha med mig något att sticka men det fick inte vara för svårt att komma ihåg för jag vill ju kunna prata med alla samtidigt som jag stickar.

Jag har kvar 20 nystan av garnet Filpunto basket ett italienskt garn 50% ull och 50% akryl som jag fick med i ett restgarnspaket som jag beställde från Garntjänst. Jag kollade igenom mina "att sticka" projekt och hittade denna poncho. Jag var tvungen att göra lite justeringar eftersom det inte var samma garn som i själva mönstret men det var inte allt för svårt. Egentligen gillar jag inte att sticka med tjocka stickor och till Filpunto valde jag 8 mm istället för 10 mm. Det räcker gott och väl tycker jag och resultatet blir faktiskt väldigt bra. Bilden blir tyvärr inte så bra nu när det är kväll men så här ser det i alla fall ut.

2007-08-12

Ett litet snabbt inlägg. Ponchon jag stickar består av två rektanglar och  ikväll blev jag klar med den ena rektangeln och har även hunnit stickat en decimeter på den andra. Det är med andra ord en väldigt snabbstickad variant.

Ska därefter börja med en Moebiussjal av mitt jeansblå ullgarn. Jag funderar också på att sticka en till Aibhlinn. Den första jag gjorde var i ett ljusgult Rodeo garn 50% akryl och 50% bomull, men den här gången blir det nog i entrådigt ullgarn. Jag är väldigt sugen på att köpa ett silkegarn eller lingarn. Jag har aldrig stickat med dessa material. Har som sagt en hel bok full med spetssjalemönster och några av dem måste jag naturligtvis göra och varför inte då i silke eller lin. 

2007-08-13

Har 5 varv och avmaskningen kvar på andra stycket och sedan ska jag blocka båda innan jag syr ihop dom. Ska bli roligt att se hur den blir färdigmonterad. Har ännu inte kommit mig till Biltema för att köpa skumplastpusslen, måste nog skicka maken att inhandla dom. Just nu är det en väldigt hög luftfuktighet så jag har ingen större lust att blocka dom genom att fästa styckena i vardagsrumsmattan med en handduk emellan. Med stora stycken har det funkat fint under torrare årstider.

I övrigt så väntar jag med spänning på paketet från Angel yarn. Jag beställde även pärlor till Odessa mössan från Angel yarn när jag beställde garnet. Det stod inget om pärlstorleken så det var en chansning. I värsta fall får jag gå på  Pearlshop här i Luleå och köpa passande pärlor.

2007-08-14

Var och köpte mig ett skumplastpussel från Biltema och det funkar perfekt för blockning. Enda felet är att jag borde ha köpt två. Delarna till ponchon är så pass stora att dom inte ryms samtidigt på pusslet. Så jag får göra andra blockningen imorgon.
image49

2007-08-16

Det har tagit 2 dygn för den ena delen av min poncho att torka. Och nu har jag blockat den andra delen som också kommer att ta minst 2 dygn eftersom vi har så hög luftfuktighet. Vi har för tillfället 93.8% luftfuktighet.

I övrigt har jag fortsatt med min melonmönstrade sjal och kan knappt vänta på att få börja med spetskanten runt sjalen.

Nu börjar höstnyheter dyka upp i garnbutikerna på nätet och jag sitter och frossar. Har tyvärr inte så stor budget för garn eftersom jag studerar men några härvor kommer det ändå att bli.

2007-08-19

Sydde ihop min poncho igår kväll och den blev helt ok.  Eftersom jag fick detta garn med i ett restagarnspaket så kände jag mig tvungen att använda det till något, men det är inte ett garn jag tycker är värt 19:-/ 50 g nysta som det kostar på extrapris hos Garntjänst. Det gick i vilket fall som helst åt nästan 300 gr till ponchon och tyvärr så har jag fortfarande kvar 200 g av samma färg som ponchon men även 500 gr av en grå nyans. Och jag har inte en aning om vad jag ska göra av dom. 

Har även hunnit halvvägs med moebiusen så den lär bli klar senast imorgonkväll. Och jag fortsätter att växla mellan mina stickningar så den melonmönstrade sjalen växer sig sakta men säker på längden. Nu måste jag återgå till städandet.
image50


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0