Garn och Odessa 2007-08-10 -- 08-29

2007-08-10

Eftersom jag vill sticka Odessa i orginalgarn enligt mönstret satt jag igår kväll och sökte efter bästa pris på Rowans cashsoft DK. Här i Sverige hittade jag garnet hos Wincentgarner för 63:-/nystan och 39:- för  frakt.

Men hos Angelyars hittade jag samma garn för 43:-/nystan och 45:- för frakt. Det går åt ett nystan enligt mönstret men för säkerhetens skull köpte jag två, så det blev 40:- billigare bara för garnet när jag beställde från England. Ibland lönar det sig att gå över ån efter vatten:)

Förresten när det gäller pärlstorleken som man använder i Odessa så betyder 6/0 inte att den är 6 mm i diameter utan 6/0 är ca 4 mm i diameter.


2007-08-24
Jag har glömt att nämna att jag fått mina nystan från Angel Yarn. Snabb leverans, det tog 3 dagar från det att garnerna skickades från England tills jag fick det hem i brevlådan. Tyvärr så hade dom inte inne pärlorna jag beställde samtidigt så dom kommer senare.Garnet är så mjuk och gosigt att jag genast planerar att köpa mera merinoullgarn. Såg att dom hade rea på just merinoullgarn på Angel yarn. Måste nog göra en ny beställning därifrån. Jag skulle vilja göra en kofta i det garnet.

Var i dag in till Pearl shop och köpte lämpliga pärlor till det nyss nämnda garnet. Jag köpte både rosa och vita rocaille. Behöver 150 st för att göra en Odessa. Det går enligt mönstret åt ett nystan till en mössa och eftersom jag har två nystan ska jag göra en med vita pärlor och en med rosa pärlor.
image55
2007-08-28
Stickade Odessan igår och repade upp den idag. Jag vet inte vad jag har gjort men den var hemsk. Eller rättare sagt jag vet att muddkanten nertill var alldlels för lös och kullen var alldeles för liten.  Här är i alla fall bilden på Odessan som inte finns mera. Men jag har börjat på den igen och har hunnit halvvägs.
image56

2007-08-29
Blev, igen, klar med Odessan och den här gången ser den ut precis som den ska. Är väldigt nöjd med den. Har ett till nystan som jag trätt dom rosa pärlorna på och det ska bli en Odessa av det med.
image57


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0