EVAS RUM

Stekt salt sill

Jag trodde aldrig att stekt salt sill skulle vara så gott som det är. Hade lite förutfattade meningar, jag trodde att det skulle smaka som stekt inlagd sill och det är nog ingen höjdare. Men så smakar det naturligtvis inte. Alla som inte provat det ska genast göra det.

Stekt salt sill
3 port

2 salta sillar eller 1 pkt urvattnade sillar
1 dl rågmjöl
1 ägg

Lägg sillen i 3 liter kallt vatten och byt flera gånger.
Låt den ligga på kall plats i 12 timmar.
Filea sillen och dra av skinnet försiktigt.
Eller
Skölj den urvattnade sillen och torka fileerna torra.
Vänd i rågmjöl, vänd i det uppvispat ägg och en vänd en andra gång i rågmjölet.
Klappa in mjölet väl.
Lägg dom färdig panerade fileerna på en torr skärbräda och låt dom ligga och torka en stund så lossnar inte paneringen när du steker dom.
Stek fileerna guldbruna på båda sidor i smör och rapsolja.
Serveras med kokt potatis och massor av stekt lök.
Kokta gröna ärtor eller fint riven morot passar fint till.
Och en kall öl så klart.
Njut!

Kommentarer
Postat av: EVA

Oj så bra om jag kunde ge nåt litet tips till din mor. För mig så funkade det i alla fall...

KRAM EVA

2007-03-23 @ 08:56:45
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: